Förlossningen+ avd.63

Denna helg blev nog inte vad vi väntat oss riktigt. I veckan när Jonas va i skåne så började slemproppen släppa på mig, men bara en liten bit. Nu i lördags jobbade jag som vanligt först sen skulle jag hjälpa Jenny färga håret. Sagt och gjort, men PRECIS efter vi fått klart färgen i håret på henne går jag ner på kiosken o ska handla, när jag kommer upp kände jag att ett toa besök skulle sitta fint. Gick på toa och ser att HELA slemproppen gått. Sicken panik vi fick allihopa. Ringer fölossningen igen och berättar vad som hänt och eftersom jag bara var i v 33+4 så ville dom gärna att vi kom in på koll. Så vi slängde oss in i bilen alla fyra och åker iväg. När vi kommer in får jag ligga med CTGn på mig en stund. Allt såg bra ut först, men så helt plötsligt så skönk hjärtat på bebisen från 140-150 till 90-100. :( Jag antog att bebisen flytta sig så CTGn tappa kontakten, vilket åxå så var fallet. BM rätta till den och hjärtslagen va normala igen.
Efter en stund kommer en läkare in och ska göra gynundersökning. Men pga att min livmoder ligger väldigt långt bak så kunde hon knappt se eller känna något, så fick bli ultraljud invärtes istället. Hon kunde då konstatera att min livmoder är för tunn. Den ska vara ca 5-6 cm nu men va ca 2 cm. Hon kunde precis komma in med fingerspetsen så jag är inte ens öppen 1 cm, vilket är otroligt skönt att höra. Dock så ligger bebisens huvud och trycker hårt neråt så det finns risk för prematus förlossning.
Blev sjukskriven min sista vecka på jobbet pga det och blev tillsagd att bara vila, vila och vila. Fick dock vara kvar under natten på avd. 63 för uppsikt. Fick injenserat Brickanyl innan vi skulle sova för att stoppa sammandragningarna och mensvärken. Lyckades ändå inte sova något då sängen va SKIT hård. :( Sköterskan kom in vid 9.30 och väckte oss igår för att sätta ny CTG. Det såg hur bra ut som hellst. :) Efter lunchen kom en ny läkare och ville prata med oss. Hon ville att vi skulle vara kvar en natt till eftersom det ej gått 24 timmar. Men eftersom Jonas inte skulle kunnat sova kvar så ville inte jag heller göra det. :( Inte själv i det där jobbiga rummet. Dom försökte få oss att ändra på oss, men vi fick som vi ville till slut. Jag fick åka hem :D Vilken lättnad :D Dom satte nytt CTG innan vi åkte och det såg så bra ut så :)

Väl hemma blev de MC Donalds och vila på soffan. Vilan kommer jag vara noga med resten av tiden då jag absolut inte vill att bebisen tittar fram ännu. Några veckor till tack :)
Imorn går vi in i v 35 (34+0) :) Hur gärna jag än vill att bebisen tittar fram tidigare så är det här alldeles för tidigt!

Jag bjuder på bild från avd. 63 :) På återseende!!!

Jonas
Jag

Kommentarer
Postat av: sari tolvanen

vilken tur att den inte e påväg ännu! :)



saknar dig frugan min! <3

2010-01-18 @ 17:38:26
URL: http://stolvanen.blogg.se/
Postat av: Stina

Du måste skriva varje dag nu, så man vet vad som händer :P

2010-01-19 @ 18:10:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0