Min förlossningsberättelse med Cornelia!

Som ni säkert redan vet var Cornelia beräknad att komma 2/9. Vi visste att det var en liten flicka där inne och namnet var redan bestämt, Cornelia Helena Iris. 
Dagarna gick här hemma och inte några känningar av att det var på g. På kvällen den 6/9 (lördag) när vi skulle sova kunde jag inte komma till ro. Jag var hur trött som helst men det gick bara inte. 
Kollade på klockan sista gången vid 02 på natten. 
Vid 05 vaknade jag och var tvungen att gå och kissa. Var ändå rätt pigg men tyckte klockan var för lite för att kliva upp. 
La mig igen och vaknade 06:19 (för att vara exakt. Hade en rastlöskänsla i kroppen och gick upp. När jag gick ut med Rasmus blev jag akut nödig. Fick springa tillbaka in för att hinna. När jag är klar så börjar jag få lätt lätt molvärk. Inget märkvärdigt alls! Satte på kaffe åt mig och när jag druckit upp det var det dags för toan igen. Nu började jag få lite mer mensvärks liknande smärta. Men knappt ont. 
Vincent kom upp vid 7:30, satte honom med frukost medans jag hoppade in i duschen. Klädde mig och sminkade mig (fråga mig inte varför). Vincent väckte Jonas vid 08 och då hade jag haft nån lite kraftigare sammandragning i duschen. Gick upp och skojade lite med Jonas. Sa att han skulle passa på att sova för vi kanske skulle få åka in den dagen. Vilket jag absolut inte trodde själv. 

Hade pratat med Anna och hon var med på att åka in om det skulle bli så. Men mellan 08 och 08:30 hände det massor! Då ringde Jonas efter hans pappa för då var det verkligen värkar jag fick. Jag vankade av och an, ena värken ondare än den andra. Ringde förlossningen och de välkomnade oss in. Kl 10 ca kom farfar för att hämta Rasmus och Vincent. De åkte bakom oss hela vägen fram till SöS. 

Sista biten i bilen blev det akut värre. Kunde inte hålla tillbaka trycket och det gjorde riktigt ont! 
Vi kom fram till förlossningen vid 10:30. 
Jonas åkte och parkerade medans jag blev uppkörd till ett rum. 10:47 satte dom ctg och undersökte. Var då öppen 6-7 cm och vattnet hade fortfarande inte gått. Anna kommer in här någonstans och snart är det dags att krysta. 
De tar hål på vattnet efter andra krystvärken och då kommer huvudet ner ganska snabbt. Här börjar det göra riktigt riktigt ont och jag tycker inte alls att lustgasen hjälper. 
De säger till mig att strunta i gasen och bara trycka för nu var hon snart ute. Två krystvärkar till sen var hon ute. 
11:42 kom hon! Jag hade stått på knä och hängde över sängen, så de sänkte ryggstödet och la henne under mig. Anna och Jonas stod på varsin sida om mig hela tiden och de var ett stort stöd båda två! Anna fick klippa navelsträngen och Jonas fick sätta sig. Han råkade slänga en blick ner och fick se blodet så han höll på att svimma. 
Jag kom runt och fick lägga mig på rygg för att de skulle undersöka och sy. Det tycker jag är sjukt mycket värre. Dessa nålar och sprutor gör mig helt hispig. 

När vi äntligen blivit klara så får vi in brickan med fikat. Vi gosar en stund och pratar om förlossningen (såklart), sen kommer de in och ska väga och mäta henne. Hon vägde 3030g och var 50cm lång. Sen var det dags att gå på toa och duscha. 
När jag var klar skulle vi få komma till patienthotellet. Det var som ett riktigt hotell fast med barnmorskor som kom in. Riktig restaurang och ett riktigt fint rum. 

Vincent och farfar kom upp ganska snabbt och hälsade på, när de åkte kom farmor och perre. 
Vi valde att vara kvar en natt så amningen funkade som den skulle. Vid lunchtid på måndagen fick vi åka hem igen. 

Nu är Cornelia 1 v och 5 dagar, har gått upp i vikt hela tiden och väger idag 3500g. Hon sover mycket på förmiddagarna och är mer vaken och äter på eftermiddagar/kvällar. Vi går och lägger oss ganska sent, oftast runt midnatt. Då ammar jag henne innan jag somnar sen vaknar hon oftast bara en-två gånger på natten. Vissa nätter har det varit fler men överlag inte. 
Hon är inte ett ledset barn, skriker väldigt sällan. Det är om maten dröjer för länge. Hon tycker om att ligga nära, men sover lika gott i vagnen som i sängen eller bilstolen. 
Hon bajsar som en galning och tycker inte alls om att bli tvättad på morgonen! 

Nu har ni fått en uppdatering om när Cornelia kom till världen! Bilder ska ni få se, men jag varnar, jag ser ut som ett lik med sminket utsmetat runt hela ansiktet!! 







Kommentarer
Postat av: Maria Bredin

Dax för en ny header nurå :)

Hon är jäkligt söt. Precis som sin mamma

2014-09-19 @ 12:37:44
Postat av: Carro kusin

Kul att läsa ☺️ ni är så fina 💕 får ta mig ut till er o bebismysa!!

2014-09-19 @ 16:15:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0